zondag 13 oktober 2013

De eerste maand

Afgelopen week zijn Sacha en Bas weer naar school gegaan na een weekje vakantie.
Op school krijgen ze nu vijf uur per week extra Noorse les.
Ze gaan goed vooruit maar dat komt ook door hun positieve inzet.
Sacha is begonnen met voetbal en ze heeft er veel plezier in, waarschijnlijk gaat ze er wel mee door.

Lynette is nu zelf op pad, en ook die begint haar draai te vinden.
Ik ben wel trots op haar want 's avonds in het donker de weg vinden is nog een hele toer.
Maar ook dat gaat haar prima af net zo als haar Noors.
Ze krijgt dagelijks complimentjes.

Ik ben zelf bij de NAV geweest om te informeren waar ik een dagelijkse curcus Noors kan volgen.
Dat zal niet in Vegårshei zijn want daar zijn niet genoeg leerlingen.
Via de rector van de school zijn we nu aan het kijken of ik in Risør terecht kan.
En anders gaan we op zoek naar iemand die privéles kan geven.
Als ik het Noors beter onder de knie heb kan ik gaan uitkijken naar een praksisplass.
Dat is dan een mooie mogelijkheid om te reïntegreren.

Verder hebben we bezoek gehad van een andere cursist van de Noorse les uit Nederland.
Sven, zo heet hij, gaat zich waarschijnlijk in de fjellregionen vestigen.
Hij is nog op zoek naar werk maar dat zal hem ongetwijfeld lukken.
Succes Sven.

De herfst is nu echt begonnen en dat levert prachtige plaatjes op.
We gaan er daarom veel op uit om hiervan te genieten.
Soms lekker lopen of met de fiets.
Ik heb inmiddels een nieuwe mountainbike waarmee ik heerlijk door de bossen kan crossen.
Lynette wil nog even wachten tot na de winter om een mountainbike aan te schaffen.

Vandaag zijn we precies een maand Noorse inwoners, en we kunnen terugkijken op een geweldige eerste maand.

Alles hebben we zelf geregeld, we hebben een geweldig huis, een registratiebewijs, een fødselnummer, zijn voor ziektekosten verzekerd, rijden in een Noorse auto, zijn in het bezit van vijf  Noorse telefoonnummers, hebben sinds vrijdag internet in ons huis, krijgen kinderbijslag , kinderen zitten op een Noorse school en op voetballen, we hebben beiden een Noorse bankrekening maar bovenal zijn we alle vier erg gelukkig dat we deze stap hebben genomen.
Wat betreft het huis daar zijn we geweldig bij geholpen door Chantal.

Volgende week is Sacha jarig, en vrijdag komen Marcel en Daphne voor een lang weekend.
We kijken er erg naar uit en hopen op mooi weer.
Leuk dat we nu al bezoek uit Nederland krijgen.














Geen opmerkingen:

Een reactie posten