zaterdag 18 januari 2014

Voor de eerste keer skieën en langlaufen.

Vrijdag heb ik in barre weersomstandigheden mijn moeder en haar vriend Fokke van het vliegveld van Sandefjord opgehaald.
Over een afstand van ongeveer 120 kilometer heb ik drie en een half uur gedaan.
Het sneeuwde enorm en daardoor was het onmogelijk om de snelwegen sneeuwvrij te houden.
Diverse vrachtwagens waren langs de weg gestrand.
Het begon eigenlijk al toen ik van huis wegreed.
In een van de eerste bochten kwam er zoveel sneeuw onder mijn auto dat ik op de bodemplaat doorschoof de berm in.


Nadat ik weer was losgetrokken door John met zijn tractor kon ik mijn weg weer vervolgen.
Precies om twee uur kwam ik aan in Sandefjord.
Het vliegtuig was al geland, en de bemanning kwam al naar buiten.
Snel de auto geparkeerd en niet lang daarna kwamen mijn moeder en Fokke ook door de douane.
Toen de gehele weg weer terug, wat gelukkig wel iets voorspoediger ging.
Thuis aangekomen bleek dat er ongeveer 80 cm sneeuw was bij gevallen!
Sacha en Bas hadden loopgraven gemaakt om bij de voordeur van het huis te komen.
De sneeuw kwam boven de ramen van ons huis uit.
Nadat Sacha en Bas bijna waren dood geknuffeld snel naar binnen.
Ook deze gasten hadden op ons verzoek weer kaas en andere lekkere dingen meegenomen.




   De winter had zijn werk gedaan, ongeveer 1.20 m sneeuw in 2 dagen


Na de koffie gingen we nog even naar buiten om de hytte te laten zien, waar het verliefde stel de nachten zouden doorbrengen.

En toen ging het mis!
Fokke gleed met een been weg en verrekte een spier in zijn bovenbeen.
Het was zo pijnlijk dat hij niet kon liggen en dus zittend moest slapen.
De volgende dag was het nog niet veel beter, dus zijn we pijnstillers gaan halen in Tvedestrand.

Gelukkig waren John en Nanna zo vriendelijk geweest om de hytte naast ons huis ter beschikking te stellen zodat ze toch, en zeker in deze situatie, af en toe met zijn tweeën konden zijn.
De kinderen hebben spelletjes met oma gespeeld, en de gehele dag door hebben we gezellig met zijn allen gegeten en gedronken. Alleen nu in de hytte en niet in ons eigen huis.

Het sneeuwde niet zo veel meer dus konden we lekker naar buiten om mooie plaatjes te maken.
De temperatuur was aangenaam met -5 graden.
Lynette en ik zijn even gaan wandelen.
En Sacha en Bas zijn bij mijn moeder en Fokke spelletjes gaan spelen.
Vandaag ging het gelukkig al weer een stuk beter met Fokke dus de pijnstillers deden hun werk.



Omdat vanaf woensdagavond de skipiste open gaat wilde Bas alvast zijn uitrusting uitproberen.
Dus spullen bij elkaar gepakt en als een ervaren skiër in de huiskamer geoefend.


Door  Bas geschreven

Vandaag ging ik met mijn klas langlaufen.
Dat gaan we nu de hele winter door doen met gym.
In eerste instantie dacht ik dat we gingen alpine skiën, maar toen kwam ik er achter dat we gingen langlaufen.
Vorige week hadden we allemaal mooie ski's  en langlauf spullen gekocht.
Ik keek er al erg naar uit.
Het eerste gevoel was heel raar.
Maar daarna vond ik het erg leuk.
Stian (een vriend), de leraar en ik hebben samen een loipe van 5 kilometer gedaan.
Met afdalingen en heuveltjes maar ook rechte stukken.
Die loipes liggen achter de school.
Vanaf daar steek je het voetbalveld over en dan beginnen de langlauf loipes.
Het was super leuk en ik heb nu al weer zin in volgende week!

Hilsen fra Bas

Vandaag mijn moeder en Fokke weer naar het vliegtuigveld gebracht.
Gelukkig waren de wegen weer goed begaanbaar dus ging de heen en terugreis voorspoedig.
Het was erg gezellig geweest ondanks dat ze niet zoveel hebben gezien.
Hopelijk volgende keer beter.

Door Sacha

Vandaag stond ik voor het eerst op de langlauf ski's.
Het is de gewoonte hier, dat als er sneeuw ligt, je met je klas gaat langlaufen.
Dus vanochtend moesten wij verzamelen bij de loipes van Vegårshei.
Ik ben samen met mijn vriendin Helene op pad gegaan.
We hebben samen een tocht gemaakt van 5 kilometer. Dat is de kortste, het langste pad is 8 kilometer.
Het begin was nog vrij vlak, dus daar ging alles nog soepel.
Helene heeft mij goed geholpen met de techniek, en zo ging het hoe langer hoe beter.
Toen het stukje kwam dat we omhoog gingen was het wat moeilijker.
De eerste keren ging het dan ook niet zo soepel. Ik probeerde omhoog te komen, maar in plaats daarvan ging ik achteruit weer naar beneden!
Gelukkig was Helene er om mij te helpen.
Na een paar pieken en dalen ging het steeds beter.
We hebben dan ook veel gelachen en zijn af en toe gevallen.
Na een tijdje hebben we van ski's  gewisseld.  Omdat die van mij nieuw zijn, zijn ze nogal glad en glij je gauw weg.
Dus was het makkelijker voor mij als ik minder gladde ski's' had.
Daarna ging het naar beneden ook beter.
Helene wilde ook graag een foto van mij maken om dit moment vast te leggen.
We hebben samen de ronde afgemaakt en lekker gekletst samen.
Volgende week hoop ik dat het net zo leuk wordt!    


Vanavond heeft Bas zijn eerste ervaring opgedaan met het alpineskiën.
De skibaan is 's avonds verlicht, dus kon hij lekker oefenen samen met zijn vriend Stian die hem goed heeft geholpen.
Morgen wil hij weer dus er zijn weer 2 sporten bij gekomen. We hebben nu: alpineskiën, langlaufen,
voetbal, schieten, oriëntering en volleybal.



Dan het woord van deze keer: "afkopling", dit betekent.........ontspannen.

En dan hebben Olaf en ik ook de eerste schreden op de langlaufski's gezet.
Na het eten met zijn vieren even naar het dorp en dan op de ski's. Wat een luxe en wat leuk!
Zo voor de eerste keer ging het best aardig. Nanna zal ons helpen om het goed aan te leren. 
We zeiden het vanavond weer tegen elkaar: wat wonen we toch in een prachtig dorp!






1 opmerking:

  1. Mooie verhalen om te lezen en mooie foto's om te zien :-)
    We gaan dit blog vaak inkijken omdat wij ook plannen hebben om naar vegarshei te verhuizen.
    Groeten Andrés en Leonie

    BeantwoordenVerwijderen