maandag 21 juli 2014

Rjukan en de Gaustatoppen

Onze eerste dag hebben we doorgebracht onder de zon in Rjukan.
Eerst hebben we het dorpje verkend om daarna te gaan zwemmen op een geweldige plek.

Rjukan is een dorpje dat in 2013 nog wereldnieuws schreef.
Bovenop de berg zijn sinds het najaar van 2013 spiegels geplaatst die het zonlicht terugkaatsen naar het dorp.
Dit omdat van september tot en met maart Rjukan volledig omringd wordt door de schaduw van de omliggende bergen.
De zon bereikt in die periode het dorp niet.
Het idee van de spiegels ontstond al 100 jaar geleden, maar dit bleek toen te technisch en te duur.

Verder is Rjukan bekend om het feit dat er in het verleden zwaar water werd geproduceerd.
In de 2e Wereldoorlog is hier zwaar om gevochten tussen de Duitsers en de geallieerden.
Zwaar water is namelijk nodig om kernwapens te maken.
Uiteindelijk hebben de Duitsers 49 vaten over het water geprobeerd te vervoeren.
Maar dit transport is door een Noorse bomaanslag verijdeld.
(Informatie van Wikipedia)

Gaustatoppen

Vanochtend ging om 6.00 uur de wekker.
We zouden de Gaustatoppen beklimmen en wilden niet in een file omhoog en het zou tevens een warme dag worden.
Om 7.30 begonnen wij met de klim en dat we daar goed aan hadden gedaan bleek wel want we waren bijna de enigen.
Met ons waren er nog 5 mensen die we pas tegen kwamen op de top van de berg.
Dat deze berg populair is blijkt wel uit het aantal van 30.000 bezoekers per jaar.
Om 10.00 uur hadden we de top bereikt en hebben genoten van het adembenemende uitzicht.
Bij helder weer is een gebied van 60.000 km² te zien (Nederland beslaat 41.528 km²), dit is ongeveer een zesde van de oppervlakte van Noorwegen exclusief de eilanden.

Nadat we wafels hadden gegeten in een berghut zijn we begonnen aan de terugtocht.
En toen werd ons besluit om vroeg aan deze tocht te beginnen nogmaals bevestigd.
Met busladingen kwamen de klimmers ons tegemoet.
Rond 13.00 uur waren we beneden, en konden we terugkijken op een heerlijke wandeling.

Elke ochtend maakt Floyd dankbaar gebruik van het terras rondom onze hytte.
Hij rent dan van de ene naar de andere kant en omdat het van hout is glijdt hij het laatste stukje door.
Dat is een grappig gezicht.
Maar toch denk ik dat hij weer blij is als we thuis zijn, waar hij vrij rond het huis kan ravotten.

Omdat we nog niet geheel hersteld waren van de bergwandeling van gisteren hebben we vandaag een rustige dag gehouden.
Samen met Floyd nog wat van de omgeving bekeken en gezwommen.
Het was eigenlijk ook te warm, 28+, om ons druk te maken.
Het was weer een heerlijke dag.

De volgende tur die we hebben gemaakt ging naar Hulderhola.
Een wandeling van in totaal ruim 8 kilometer maar met verschillende uitdagingen.
Het begon met het doorkruisen van diverse riviertjes om daarna via touwen een berg te beklimmen om tot slot bij een 15 meter diepe grot uit te komen.
Een pittige klim maar zeker de moeite waard.
In de grot was een Noors stel aan het picknicken.
We raakte met ze aan de praat en toen kwam bij ons het besef dat dit een groot verschil was met onze vorige vakanties in Noorwegen.
Toen waren we echt toeristen, maar nu zijn we landgenoten.

Toen we terugkwamen bij de auto moesten we eerst nog een paar schapen verwijderen.
Die hadden een lekker plaatsje in de schaduw gevonden, en daar wilden ze niet zomaar afstand van doen.

Onze vakantie op de Gaustatoppen begint zijn einde al weer te naderen, maar gelukkig kunnen we daarna en hopelijk nog lange tijd genieten van de schoonheid van dit land.