zondag 8 december 2013

Boom op het dak

Vandaag weer een heerlijke wandeling gemaakt.
Er ligt nog sneeuw maar de temperatuur was iets boven de 0 graden.

Na afloop met Bas een dennenboom uit het bos gehaald en deze versierd.
De boom staat nu in volle glorie voor ons huis.
Wel gek om het bos in te gaan, een boom uit te zoeken, deze om te zagen en vervolgens mee te nemen.
Van de week gaan we nog op zoek naar een boom voor in de huiskamer.
Als we er een gevonden hebben, dienen we er een rode strik omheen te binden zodat iedereen weet dat de betreffende boom al voor iemand is bedoeld.

Vanavond gezellig met Nanna en John zitten kletsen onder het genot van eigen gebakken appeltaart met pistache ijs.
Het gaat steeds beter met de taal, en dat maakt het wel zo koselig.

Maandagavond is Lynette naar de aerobic geweest en kwam zeer enthousiast terug.
Ook die heeft er weer een sport bij.
Zo wordt er nu binnen het gezin de volgende sporten beoefend: voetbal, volleybal, schieten, aerobic, oriƫntering, spinning en wandelen.
De meeste van de hierboven genoemde sporten worden gegeven in de  sporthal van het dorp.
Deze is splinternieuw en van alle gemakken voorzien.

Sacha en ik doen het iets rustiger aan, maar kunnen onze energie kwijt in voetbal, schieten, wandelen, mountaibike, en straks langlaufen.
De Noren noemen het trouwens langrenn.

Dinsdag waren de kids eerder vrij van school ivm met de tentamens.
En dat was een goed moment om naar Ikea te gaan.
Bas had nog lampjes en een vloerkleed nodig voor in zijn slaapkamer, en wij zochten nog naar een nieuwe lamp voor in de woonkamer.
We zijn prima geslaagd, maar zoals gebruikelijk hebben we weer meer meegenomen dan dat we nodig hadden.

Het is vandaag 4 december. 
Een dag voor het hoogte punt van het  Sinterklaasfeest.
Wij slaan dit jaar over. 
Mede omdat er geen Sinterklaas wordt gevierd in Noorwegen en je daardoor niet in de Sinterklaas stemming komt.
Toch kregen we een pakket.
Een grote doos met heerlijkheden en leuke grapjes uit Nederland van de collega's van Lynette.
Meiden, nogmaals bedankt.
 We zullen er van genieten.



5 December betekent suprises en zwarte pieten op het dak.
Wij kregen onze eigen verrassing.
 De stroom viel uit en er viel een boom op het dak!





De stroomstoring duurde bij ons van 18.15 tot 03.34.
Maar in de rest van de gemeente was er pas weer stroom om 11.00 uur 's morgens.
Daardoor waren de kinderen vrij van school.
Ze hebben mij lekker geholpen om alvast wat takken af te zagen en op te ruimen.
Doordat de stroomkabels bovengronds lopen is de kans dat er een boom op valt er groot

Lynette:
Toen ik om 8.00 het dorp binnen reed om naar mijn werk te gaan was het daar nog stikdonker.
Het verpeegtehuis heeft uiteraard een noodaggregaat en ons kantoor is daar beneden. 
Gelukkig dus licht.
Het heeft best wel veel consequenties voor het werk als er geen stroom is.
Er zijn erg veel ouderen die hulpbehoevend zijn en er werden een aantal angstig. 
Zo werd er iemand meegenomen om de nacht in het verpleegtehuis door te brengen.
Mensen hadden extra toezicht nodig. 
Dus moest de avonddienst er vaker op uit.
Ook werd het in de huizen erg koud en moesten de houtkachels worden opgestookt.
Zo ging ik 's morgens iemand helpen met wassen bij het licht van een zaklantaarn.
Daarna de patiƫnt goed ingepakt en in de stoel gezet met een dekbed om zich heen.
We moesten er ook wel om lachen. 


Vanmiddag zijn Bas en ik het bos ingegaan om de schade te bekijken.
Op sommige plaatsen was het een ravage, bomen zijn met grond en al omgewaaid.
Maar gelukkig  staat er nog genoeg overeind, en wonen we nog in een bos.




Lynette:
Gisteravond had ik Julebord ( kersttafel).
Dat was een avond voor alle mensen die voor de kommune werken. 
Dus ook mensen van school, het gemeentehuis en natuurlijk de burgemeester.
Van mijn werk gingen er niet zoveel dus vond ik het best wel spannend om te gaan.
Dresskode: mooi gekleed, dus ik er in mijn mooie jurk en hoge hakken erop uit.
Ik heb mij heel goed vermaakt. 
Kwam met gezellige mensen aan een tafel te zitten en heb leuk kunnen praten.
Ruim 100 mensen waren op het feest afgekomen. 
Er was een koud buffet en dit werd natuurlijk afgesloten met een kake buffet. 
Kake is taart of koek en daar zijn ze hier gek op.
Tijdens de avond werden er leuke sketches en een quiz gedaan.
Er werd veel gelachen en om 24.00 kon je de dansvloer op.
Maar met mijn hoge hakken ging dat natuurlijk niet lukken.
Ik vond het erg leuk om erbij te zijn en de Noren zijn echt aardige mensen.

Sacha, Bas en ik hebben lekker film gekeken.
Met een Palmbiertje, cola en chips hebben wij ook een leuke avond gehad.

De boom is van het dak.
Vanochtend hebben John, Bas, en ik de boom van het dak gehaald en in stukken gezaagd.
Daarna ben ik begonnen met het klieven van het hout, dat we dan volgend jaar winter kunnen gebruiken.
Het dak is toch licht beschadigd, dus moet gerepareerd worden.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten