zondag 15 december 2013

Het Juleball

De sneeuw is weer terug.
Na een paar dagen zonder is er vannacht best wel veel gevallen.


Met het zonnetje erbij heerlijk weer om een wandeling te maken.
De kids hebben de hond van de buren opgehaald en daarna op pad.



Na de wandeling waren we helemaal in de kerststemming gekomen, dus hebben we het huis versierd en de kerstboom opgetuigd.
De dagen worden nu snel korter. Zo rond 8.30 word het licht en om 16.00 is het weer donker.
Daardoor is het erg koselig met de open haard, de kerstverlichting, en de kaarsjes.

Het kerstfeest:
Kerst wordt in Noorwegen Jul genoemd.
Het is een echt familiefeest en 24 december wordt Juleaften gevierd.
Dat is dé avond. 
En dan vieren ze nog 1e kerstdag.
De aanloop naar de kerst begint in Noorwegen op 1 december met de advent.
Kinderen krijgen hier, waar wij wonen, vanaf dat moment elke dag een klein kadootje.
De kadootjes worden meestal voor de ramen van het huis gehangen.
Het huis wordt grondig schoongemaakt en uitbundig versierd, en kleine reparaties worden uitgevoerd.
De kerstboom daarentegen wordt pas rond 22 december in huis gezet.
Bij gezinnen met kleine kinderen komt de kerstman de kadootjes brengen.

Ook op de school van Sacha en Bas doen ze aan het kerstfeest.
Zo hebben ze een Juleball en geven ze elkaar kleine presentjes.




Wij zijn klaar voor het Juleball.




Bas: 

Afgelopen vrijdagavond hadden Sacha en ik het kerstbal.
Het kerstbal is voor de 8ste, 9de en 10de klas
Met het kerstbal komen alle meisjes in een mooie jurk, en alle jongens in een pak.
Sacha en haar klas waren de hele dag druk bezig geweest om alles klaar te zetten.
Het hele feest was georganiseerd door de 10de klas (tevens de laatste klas).
Er waren geen leraren bij, alleen 3 ouders maar die zaten apart in een kamer.
Alle leerlingen hadden ook wat te eten gemaakt.

Sacha had een pizza gebakken.
Het feest zelf begon om 19.00 uur maar wij waren wat eerder omdat Sacha er om 18.30 moest zijn.
Ik moest nog even wachten in de garderobe maar al snel kwamen er al meer mensen.
Om 19.00 uur werden alle kinderen opgehaald en mochten we naar de zaal.
Onderweg daar naar toe stonden tafels met zelf gemaakte punch.
Toen we in de zaal kwamen moesten we onze naam zoeken.
Alle klassen zaten samen aan een tafel.
Als eerste werd er een voorwoordje gehouden.
Daarna mochten we gaan eten.
Er was heel veel pizza, lasagne en salade.
En het was allemaal heel erg lekker.
Nadat we gegeten hadden werd er een talkshow gehouden.
En ze lieten een filmpje zien wat eerder was opgenomen.
Toen het filmpje was afgelopen kregen we het dessert.
Met 
taart, ijs en er waren ook brownies.
Alles was heel lekker.
Nadat iedereen klaar was moesten we even naar de garderobe want boven werden alle tafels en stoelen weggehaald en kwam er een grote dansvloer.
Daarna mocht we weer naar boven en begonnen we te dansen.
Ik werd nog een paar keer in de lucht gegooid.
Er was ook nog een grote tafel met chips en drinken.
Ons buurmeisje Ingrid was de fotograaf en daar kon je foto's laten maken.
Ook was er een dj.
Later op de avond kon je een roos kopen.
En ik had een roos gekocht voor Marlen.
Marlen is een meisje uit mijn klas en zij was mijn date.
Er was een gezellige sfeer.
Er werden ook nog prijzen uitgedeeld,
Sacha en ik zijn allebei in de prijzen gevallen.
Sacha had de prijs voor de mooiste pantoffels en ik had de prijs voor de nieuwkomer.

Bijna ieder meisje had pantoffels meegenomen zodat ze niet de hele avond op hoge hakken hoefde te lopen.
Vandaar de prijs voor de mooiste pantoffels.
Iedereen was heel trots op de 10de klas.
Om 01.30 uur hadden Sacha en ik het gehad en hebben we papa gebeld.
Maar we moesten nog even wachten op papa want het was heel glad.
Daarom zijn wij nog maar even de dansvloer op gegaan.
Er was zoveel te eten, dat de pizza van Sacha en nog veel meer niet eens is aangeraakt.
Voor ons was het een hele geslaagde avond.
Voor Sacha wel heel jammer dat het ook meteen de laatste keer was.
Maar ik heb wel al weer zin in volgend jaar.  
Groetjes Bas





De avond dat Sacha en Bas hun Juleball hadden, hebben Lynette en ik als voorbereiding op de kerst een stoofpotje rendiervlees gegeten.
Lynette had het heerlijk die middag laten pruttelen, en het smaakte voortreffelijk.
Wie weet eten we dus met kerst rendier, of toch eland!!




In het vervolg wil ik via dit blog een ieder die het leuk vindt een paar woordjes Noors leren.
Het zal niet altijd gaan om woordjes die dagelijks worden gebruikt.
Maar meer om woordjes die we tegenkomen bij het leren van de taal, en die wij leuk of bijzonder
vinden.
Dit keer is het woord kjærlighet på pinne.
De letterlijke vertaling is liefde op een stokje.
Het gaat hier om een ....... ...lolly.


Sacha: 

Van de week had ik mijn eerste presentatie op school van religie.
 We moesten in groepjes van 4 een presentatie maken over de brieven van Paulus. 
Samen hebben we een tekst gemaakt, en we moesten op een stuk gekleurd karton tekeningen maken, met tekst. In 2 lessen moesten alle groepjes de presentatie houden voor de klas.
 Ik zat in het laatste groepje.
 En was de tweede die aan de beurt was om te vertellen. 
Ik was best zenuwachtig, maar gelukkig ging het goed. 
De klas was erg stil toen ik begon met vertellen. 
Het was geen groot stuk,  maar omdat ik niet zo snel sprak, was het nog best lang. 
Toen iedereen uit het groepje had gesproken, kregen we veel applaus. 
Ook toen ik terug liep naar mijn plaats kreeg ik veel complimentjes. 
Later op die dag moest ik nog een keer presenteren maar nu alleen. 
Dat was extra spannend. 
De opdracht was om een beroep te kiezen wat je later leuk leek om te doen. 
Je moest bijvoorbeeld vertellen welke opleiding je nodig had, wat je verdient en wat je mogelijkheden dan zijn. 
Ik had het beroep choreograaf gekozen.
Over het onderwerp had ik een powerpoint gemaakt en een tekst.
Toen ik begon met vertellen was het heel spannend, maar gelukkig ging nu ook alles goed. 
Ik heb ongeveer 7 minuten gesproken. 
Al die tijd was het weer muisstil in de klas.
 Toen ik uitgesproken was, kreeg ik een enorm applaus, daar stond ik zelf ook van te kijken. 
Iedereen zei ook tegen mij dat ik het heel erg goed had gedaan. 
Ik vond het ook leuk om te doen. 
Hopelijk gaat het de volgende keren net zo goed!

Groetjes Sacha





1 opmerking:

  1. ik vind het steeds weer geweldig leuk om alles te lezen. En we vinden het zo fijn dat jullie overal zo van genieten. De verhalen van Sacha en Bas zijn ook leuk,zo over het wel en wee van de school. Dat rendierpotje zag er wel lekker uit!?

    BeantwoordenVerwijderen