dinsdag 16 september 2014

Polentur

De afgelopen 2 dagen stonden in het teken van onze buren.
Vrijdagavond waren we uitgenodigd bij onze buurvrouw Turid, om elandensoep te komen eten.
Sacha en Bas helpen haar regelmatig en ze vond het zo fijn als we eens langs kwamen.
Toen ze hoorde dat we nog nooit eland hadden gegeten was dat een mooie gelegenheid om dat bij haar te komen proeven.
We hebben een hele gezellige avond gehad met heerlijke soep en ijs en gebakken flensjes.

Zaterdagmiddag waren we uitgenodigd bij onze andere buren Berta en Jørgen.
Ze werden allebei 70 jaar en gaven een groot feest in het Forsamlingshus.
Alle familie en vrienden waren uitgenodigd, in totaal wel zo'n 100 personen.
Het was een geweldig feest met een heerlijk koud, warm en kake buffet.
Er werden oude herinneringen opgehaald en toneelstukjes opgevoerd.
En dat het op prijs werd gesteld dat we er waren bleek wel uit het feit dat we letterlijk in de bloemen werden gezet omdat we precies die dag 1 jaar in Noorwegen woonden.
Fijn om zulke buren te hebben, ook al wonen ze meer dan 1 kilometer van ons huis.

Zondagmorgen heb ik Lynette en Sacha naar Myra gebracht.
Daar stonden Sacha's klasgenoten met één van hun ouders te wachten op de bus die hun naar Polen zou brengen.
Het reisje voor de 10e klas was begonnen.

Sacha's reisverslag:

Polentur 2014

Vorige week zondag zijn mama en ik samen met mijn klas afgereisd naar Oslo omdat we daar de boot zouden nemen om lekker een weekje naar Polen en Duitsland te gaan! We zijn 7 dagen weg geweest. Van zondag tot zaterdag. Op zondag zijn we om half 9 met de bus naar Oslo gereden. Vanaf daar zouden we de Color Line naar Kiel in Duitsland nemen. In de bus zat de stemming er al goed in en ook op de boot hebben we het heel erg gezellig gehad! We hebben heerlijk gegeten, rond gekeken, en lekker chocolademelk gedronken in een restaurantje. 's Avonds zijn we met een groepje naar een dans en zang voorstelling geweest en daarna was er een disco voor ons en de andere schoolklassen. Om half 12 moesten we in onze hut zijn. De volgende morgen hebben we heerlijk ontbeten. We kwamen om 10 uur aan in Kiel en vanaf daar zouden we een busreis van 10 uur naar Wroclaw in Polen maken. De busreis verliep voorspoedig en eigenlijk ging het ook best snel. We zijn onderweg nog een paar keer gestopt. Om 9 uur 's avonds kwamen we aan in het hotel en we zijn meteen gaan eten. Het eten was goed en we zaten gezellig met zijn allen. Na het eten zijn we nog even gaan zitten in de lobby en daarna naar de kamers. Dinsdag zijn we naar de zoutmijnen in Krakau geweest. Het was een tocht van 2 uur en we zijn 327 meter onder de grond geweest. Het was heel erg mooi.

In de zoutmijnen in Krakau

Daarna zijn we afgereisd naar het centrum van Krakau. We kregen daar 4 uur vrije tijd, dus ik ben met Nina en Marta de stad in geweest. We hebben lekker gewinkeld samen en het was erg gezellig! Om 5 uur zijn we weer naar een nieuw hotel gegaan. We zouden daar 2 nachtjes blijven en het lag iets buiten de stad. 's Avonds hadden we eerst lekker gegeten en daarna was er een volksdansgroep. Dat was een leuke ervaring en daarna mochten we zelf ook nog even met ze dansen. Toen dat was afgelopen konden we kiezen of we nog naar Krakau wilden of dat we in het hotel bleven. Een paar meiden en ik hadden gekozen om in het hotel te blijven.
De volgende dag was de meest indrukwekkende dag van de hele reis. Vandaag zouden we afreizen naar Auschwitz Birkenau en Auschwitz I.

We hebben gezien hoe de mensen daar leefden en werden gemarteld. Eigenlijk konden we niet beseffen hoe vreselijk het moet zijn geweest. We waren in 2 groepen verdeeld en we kregen een gids mee. We hebben o.a. de 'slaapkamers en badkamers' gezien. Ook hebben we de werkplaatsen en het monument gezien. Bij het monument is er een gedicht voorgelezen, bloemen neergelegd en hebben we 1 minuut stilte gehouden. Ook lagen er stenen met in meer dan 20 talen een waarschuwende tekst. Ook was er een Nederlandse steen. Daar moest ik even slikken. De rondleiding duurde ongeveer 3 uur. Daarna hadden we lunch. Om 1 uur zijn we verder gereden naar Auschwitz I. Daar waren meer 'huizen' en er was een museum met alle persoonlijke eigendommen. Kamers vol met o.a. schoenen, haarborstels, koffers en haar van de vrouwen.

Een vitrine met alleen maar schoenen

Ook dit deel was heel indrukwekkend om te zien en ook hier hebben we een minuut stilte gehouden. Rond 4 uur hebben we gegeten en er kwam een man vertellen die de oorlog heeft meegemaakt. Zijn vader zat in het concentratiekamp. Hij heeft ongeveer 2 uur verteld. Daarna konden we weer kiezen of we naar Krakau wilden of dat we naar het hotel wilden. Deze keer kozen Nina, Marta en ik om de stad nog even in te gaan. We hebben tot 9 uur de tijd gekregen. Rond 8 uur waren we klaar met winkelen en zijn we nog even wat gaan eten in het Hardrock Café. Om half 10 hebben we samen met de ouders een taxi terug naar het hotel genomen, wat ook nog moeilijk was aangezien de taxichauffeur geen Engels kon. Maar uiteindelijk heeft hij ons naar het hotel gereden.

Centrum van Krakau

De volgende dag zijn we verder gereisd naar Berlijn. We hebben ongeveer 7 uur gereden. 's Middags zijn we Berlijn in geweest en laten ze daar nou net een Primark hebben! We hebben nog even lekker gewinkeld en daarna heeft de reisleidster (Marit) een rondleiding gegeven in Berlijn. Daarna zijn we naar het hotel gegaan. We zaten midden in Berlijn. 's Avonds gegeten en daarna zijn we gaan slapen. Vrijdag hebben we nog 2 andere concentratiekampen bezocht: Sachsenhausen en Ravensbruck. Ook hier hebben we veel gezien en gehoord. Marit gaf zelf de rondleiding dus dat was makkelijk te verstaan. In Ravensbruck hebben ze alle nationaliteiten, die in het kamp hebben gezeten, in ijzeren letters op de muur gehangen. Het was eigenlijk de bedoeling dat we bloemen bij Noorwegen zouden neerleggen, maar aangezien er net een andere groep voor ons was geweest hadden we besloten om de bloemen op het water neer te leggen. Maar mama en ik wilden heel graag een bloem bij Nederland neerleggen, dus hebben wij 2 bloemen gekregen. Ook hier is een gedicht voorgelezen en een minuut stilte gehouden. Daarna zijn we verder gereisd naar de boot. We zouden daar 1 nachtje slapen. De volgende dag zouden we eigenlijk alleen maar in de bus zitten, en we zouden nog 1 boot nemen van Zweden naar Noorwegen. Zaterdag waren we om 6 uur weer in Vegårshei. Het was een onvergetelijke reis!

Lynette's belevenis:

Afgelopen week ben ik met Sacha, haar klas en ouders naar Polen geweest.
Het was een reis die heel veel kinderen van 15 jaar in Noorwegen maken.
We waren met een reisorganisatie die Aktive Fredsreiser, Travel for Peace heet.
Zij willen jongeren laten zien wat er in de Tweede Wereldoorlog is gebeurd.
Praten ook over de mensenrechten.
Het was een indrukwekkende maar ook heel gezellige reis.
We hebben verschillende concentratiekampen bezocht en daar werd ik wel even stil van.
Het er zijn is toch heel iets anders als er over horen, lezen of een film ervan zien.
Je ervan bewust worden dat vrijheid niet altijd zo vanzelfsprekend is.
Voor de kinderen was het een leerzame reis maar zeker ook voor de volwassenen.
Eigenlijk zou iedereen het in zijn leven een keer gezien moeten hebben.
Bovenal heb ik het heel gezellig met de ouders gehad. Weer veel nieuwe mensen leren kennen.
Krakau en Berlijn bezocht, wat erg leuk was.
Al met al een onvergetelijke reis.
Olaf gaat volgend jaar met Bas mee op deze reis. Mooi dat we onze ervaringen dan kunnen delen.